Mikä on Foursquare? Sosiaalinen media
Foursquare on mobiilisovellus, joka hyödyntää käyttäjän paikka- ja sijaintitietoja. Foursquaren lasketaan kuuluvan myös sosiaalisen median palvelukseksi. Siis häh?

Foursquaren avulla käyttäjä pystyy paikantamaan missä päin maailmaa on ja mitä paikkoja on lähellä. Näihin paikkoihin pystyy sitten kirjautumaan sisään ja jakamaan kirjautumistiedot kavereilleen Foursquaressa, kirjautumistiedot voi myös helposti jakaa Facebookkiin ja Twitteriin.
Erilaisia paikkoja on Foursquaressa erittäin paljon, nämä paikat on alustavasti luotu Google Mapsista saatujen tietojen avulla (kai?). Paikat ovat mm. kahviloita, kauppoja, kirjastoja, museoita, puistoja ym. Jollei paikkaa vielä entuudestaan ole, niin sen luominen onnistuu helposti myös jokaiselta käyttäjältä. Foursquaren avulla voit jättää näihin paikkoihin omia vihjeitä/tehtäviä, joita muut voivat sitten suorittaa. Esimerkiksi ravintoloiden kohdalla on vinkiksi yleensä jätetty joku ruoka, jonka käyttäjä on todennut hyväksi ja haluaa suositella muille.

Foursquare on perustettu syksyllä 2008 ja ensimmäinen versio julkaistiin maaliskuussa 2009. Joulukuussa 2010 Foursquarella oli maailmanlaajuisesti jo yli 5 miljoonaa käyttäjää. Tarkkoja tietoja Suomen käyttäjämäärästä ei ole, mutta luku lienee olevan n. 500-2000.

Foursquaren käyttämiseen tarvitaan älypuhelin ja siihen ladattava Foursquare-sovellus. Sovellus on saatavissa kaikille yleisimmille älypuhelimille ja eri latauspaikoista mm. App Storesta ja Ovi kaupasta. Sovellus on myös ilmainen kaikille käyttäjille. Foursquaren käyttämistä varten pitää vielä luoda käyttäjätili, joka on mahdollista tehdä Foursquaren-nettisivuilta tai sitten mobiilisovelluksesta. Liittyminen on nopeaa ja siinä kysytään käyttäjän nimeä, sähköpostia, sukupuolta, syntymäpäivää ja sijaintia. Foursquarea pystyy myös käyttämään pienissä määrin kannettavien tietokoneiden kanssa ja niihin ladattavilla sovelluksilla, esim. Firefoxiin ladattavalla Add-onilla

Foursquare toimii myös sosiaalisena pelinä, missä jokaisesta kirjautumisesta käyttäjä saa pisteitä ja näiden pisteiden avulla voi kilpailla toisia vastaan. Jokaisella paikalla on myös oma haltija ”mayor”, tämä henkilö on käynyt siinä paikassa eniten viimeisten 60 päivän aikana ja kyseinen henkilö näkyy kaikille, jotka kirjautuvat sisälle siihen paikkaan. Lisäksi jaossa on paljon erilaisia merkkejä ”badge”, joita Foursquaren käyttäjä voi ansaita itselleen. Esimerkiksi kirjauduttuaan 10 eri paikkaan saa käyttäjä yhden merkin itselleen. Foursquaren idea perustuu siis kirjautumistietojen jakamiselle ja kilpailemiseen toisten käyttäjien kanssa. Foursquaren ympärille on myös kehitetty erilaisia paikannusta hyödyntäviä pelejä, joista isoimpana esimerkkinä toimii Mayor War, jossa taistellaan muita Foursquaren käyttäjiä vastaan, hyödyntäen Fousquaren paikkoja.

Foursquaren käyttäminen Suomessa kaupallisiin tarkoituksiin on vielä hyvin vähäistä tai olematonta. Tällä hetkellä tämän hyödyntäminen on lähinnä vain sitä, että varmistaa, että oma yritys/paikka löytyy Foursquaresta ja mahdollisesti tänne myös ajankohtaisten tarjousten päivittämistä. Muualla päin maailmaa, erityisesti Yhdysvalloissa tätä käytetään paljon laajemmin. Esimerkiksi Starbucks tarjoaa kanta-asiakkailleen (Foursquaren käyttäjille) erilaisia alennuksia ja erikoiskohtelua. Lisäksi itselleen voi ansaita oman merkin, kun kirjautuu viiteen eriin Starbucks-kahvilaan. Ryhtymällä, jonkun paikan ”toiminnan-omistajaksi” saat käyttöösi reaaliaikaiset tilastot joista selviää

· Viimeisimmät kävijät
· Yleisimmät kävijät
· kellonajat, jolloin käyttäjät kirjautuvat sisään paikkaan
· Uniikkien kävijöiden kokonaismäärä
· Päivän sisäänkirjautumisista histogrammi
· Kävijöiden sukupuolijakaumaFoursquareen on mahdollista tehdä myös yritykselleen omat sivut ja jakamaan tätä kautta erilaisia vinkkejä, erittäin hyvänä esimerkkinä tästä toimii Chicagolainen kaupunkiopas (http://foursquare.com/user/843848), joka kertoo sivuillaan vinkkejä Chicagon yöelämästä ja missä olisi suositeltavaa käydä. Heillä on myös käytössään oma merkki (Bar hunter badge), jonka käyttäjä saa itselleen kun on kirjautunut 4 suositeltuun kohteeseen. Isoimpana hyötynä yrityksen kannalta on, että Foursquare mahdollistaa helpommin ns. pöhinän syntymisen, koska käyttäjien tiedot ovat helposti jaettavissa Facebookkiin ja Twitteriin. Tämä tehdään yleensä paikanpäällä, kun kirjaudutaan johonkin paikkaan sisään, sillä hetkellä käyttäjä voi myös helposti suositella tai kritisoida paikkaa.

Edit. Jos aihe kiinnostaa lisää, niin lue myös uusin kirjoitukseni aiheesta: Mitä foursquarelle ja muille lokaatiopalveluille kuuluu

Comments

  1. […] tuntevat Foursquaren lähinnä palveluna, jonka avulla jotkut kaverisi ilmoittavat jatkuvasti sijainnistaan […]

  2. […] 01, 2011 by Taj0tu 0 views No Comments Viime foursquare-bloggaukseni jälkeen on tapahtunut paljon, vaikka aikaa on kulunut vain puoli vuotta. Eräänlainen hypetys […]

  3. […] 01, 2011 1 kommentti Viime foursquare-bloggaukseni jälkeen on tapahtunut paljon, vaikka aikaa on kulunut vain puoli vuotta. Eräänlainen hypetys […]

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *